Hrvatsko društvo željezničkih inženjera je strukovna udruga koja se zalaže za afirmaciju željeznice kao ekološki prihvatljivog, energetski učinkovitog, konkurentnog i sigurnoga prometnog sustava. Izdajemo jedini stručni časopis željezničke tematike u Hrvatskoj te licenciramo inženjere za zvanje EURAIL-ING.

Hrvatsko društvo željezničkih inženjera je strukovna udruga koja se zalaže za afirmaciju željeznice kao ekološki prihvatljivog, energetski učinkovitog, konkurentnog i sigurnoga prometnog sustava. Izdajemo jedini stručni časopis željezničke tematike u Hrvatskoj te licenciramo inženjere za zvanje EURAIL-ING.

   

   

Već više od 30 godina tvrtka Frauscher Sensor Technology opskrbljuje globalna željeznička tržišta iznimno pouzdanim i inovativnim senzorima kotača i brojačima osovina. Biti prisutan na licu mjesta i govoriti jezikom svojih kupca važan je stup na kojemu počiva filozofije tvrtke. U tome duhu u ožujku 2019. osnovano je predstavništvo u Beogradu, a uskoro se planira i otvaranje predstavništva u Zagrebu, a o proizvodima i planovima tvrtke Frauscher razgovarali smo s regionalnim menadžerom Goranom Krpanom.

U siječnju 2020. preuzeli ste ulogu regionalnog menadžera za Frauscher u srednjoj i istočnoj Europi. Kakvo je Vaše mišljenje do sada?

Goran Krpan

Opće iskustvo tvrtke Frauscher pokazalo je da je vrlo korisno i važno biti na licu mjesta na određenome tržištu jer na taj način zaista možete saznati pojedinosti specifičnih potreba lokalnoga operatora. One se mogu razlikovati u smislu normi, standarda i propisa, ali mogu i ovisiti o lokalnim čimbenicima kao što su klima, okoliš i ostalo. Sve zemlje srednje i istočne Europe imaju vrlo raznolik krajolik, a takve su im i željeznice. U bliskome kontaktu s našim kupcima možemo razgovarati o tome kako im naši proizvodi mogu pomoći u realizaciji širokog spektra željezničkih usluga. Zauzvrat možemo saznati više o mogućnostima kako dizajnirati naše sustave i o rješenjima kako bismo im pomogli na optimalan način. Pokrenuli smo ovaj proces i povezujemo se sa sve više stručnjaka na licu mjesta koji su, čini se, uvjereni da će naši brojači osovina i senzori kotača biti pravi izbor za njihove projekte u budućnosti.

Ali kako vaš portfelj odgovara na tu raznolikost zahtjeva?

Osim što je prisutan na raznim tržištima, ovo je još jedan stup u priči o uspjehu tvrtke Frauscher. Općenito, svi su naši proizvodi osmišljeni na način koji im omogućuje da udovolje širokome rasponu ekoloških, ali i tehnoloških potreba. Na primjer, svi su naši senzori kotača testirani kako bi se potvrdilo da jamče maksimalnu dostupnost u temperaturnom rasponu od -40 °C do +70 °C u skladu s EN50125-3. Za upotrebu u nekim regijama čak smo testirali i dokazali njihovu pouzdanost pri temperaturama od -60 °C do +85 °C. Uz to su iznimno robusni i otporni na mehaničke utjecaje ili okoliš, a mogu raditi i pod vodom i snijegom. S druge strane naši brojači osovina mogu se jednostavno i brzo integrirati uz pomoć raznih sučelja – od releja do softverskih sučelja koji se temelje na Ethernet mreži. Zbog toga naš portfelj čini vrlo fleksibilnu bazu za dizajn visokodostupnih i pouzdanih rješenja za aplikacije naših kupaca.

Kada govorimo o mogućim aplikacijama, koje su to?

Glavna primjena naših sustava brojača osovina jest iznimno dostupna kontrola zauzetosti pružnoga odsjeka, što čini okosnicu za učinkovit i siguran promet vlakova. Prolazne osovine detektira senzor kotača, koji je postavljen na kolosijek. Na temelju njihove konstrukcije senzori kotača imaju dvije senzorske zavojnice, što im omogućuje generiranje dodatnih informacija poput brzine kretanja, smjera, impulsa središta kotača ili promjera kotača. Na taj način oni postaju važna komponenta različitih aplikacija kao što su skretnice, mjerenje brzine ili pokretanje drugih sustava. Također, naši brojači osovina nisu ugrađeni samo u sustave za kontrolu zauzetosti pružnog odsjeka. Svoju pouzdanost dokazali su u zaštitnim sustavima za željezničko-cestovne prijelaze i skretnice. Zahvaljujući svojoj dostupnosti i jednostavnoj integraciji, postali su i široko upotrebljavani sigurnosni sustav za CBTC sustave.

Kako rade brojači osovina tvrtke Frauscher?

Sustavi za brojanje osovina sastoje se od dvaju dijelova. Vanjski sustav sadržava induktivne senzore kotača koji su montirani izravno na kolosijeku. Dva senzora tvore odsjek kolosijeka. Povezani su na unutarnji sustav preko priključnog kabela. Elektroničke evaluacijske ploče nalaze se u unutarnjem sustavu, umjesto da su izložene utjecajima okoline na kolosijeku ili u njegovoj blizini. Osovine vlaka pouzdano detektiraju senzori kotača. Odsjek kolosijeka smatra se zauzetim čim osovina uđe u odjeljak preko jednoga od njih. Svakim prelaskom induktivni senzori kotača generiraju signal koji se prenosi u unutarnju opremu. Tamo evaluacijske ploče preuzimaju brojanje osovina. Tek kada isti broj osovina napusti dionicu kolosijeka u koju su prethodno ušle, ta će dionica ponovno biti označena kao „slobodna” u postavnici.

Koje su prednosti sustava brojanja osovina tvrtke Frauscher?

Ako ponovno krenemo od senzora, može se reći da te instalacije zahtijevaju samo minimalne radove na održavanju. U stvari je jedan prolazak u dvije godine dovoljan za provjeru funkcionalnosti senzora kotača. Osim vrlo pouzdanih senzora kotača koji se rabe, moderni brojači osovina kao što je Frauscher Advanced Counter FAdC, mogu pružiti opetarorima i integratorima sustava razne pogodnosti. Osim što na kolosijeku nije potrebna nikakva elektronika, nude i veliku fleksibilnost u pogledu arhitekture. Mogućnosti se kreću od decentraliziranih oblika, gdje se evalua- cijske ploče postavljaju u kućice duž pruge, do centraliziranih pristupa, gdje se, na primjer, sva oprema u zatvorenome prostoru može naći kod SS-uređaja. Također su moguće i miješane verzije. Izbor između integracije preko hardverskoga i softverskoga sučelja dodatno podržava tu fleksibilnost. Iako se potpuni sustav može integrirati u sustav operatora preko SS-uređaja, interna komunikacija decentraliziranih evaluacijskih jedinica može se uspostaviti preko modernih mreža temeljenih na Ethernet mreži uz upotrebu Frauscher Safe Ethernet FSE protokola ili protokola koji je specifičan za određenog klijenta, ako je dostupan.

Kako se mijenjala tehnologija brojača osovina tijekom posljednjih desetljeća?

Kao što smo već naveli, upotreba suvremene mrežne tehnologije velik je korak. Primjena softverskih sučelja za upotrebu suvremenih komunikacijskih mogućnosti stvorila je osnovu za trendove budućnosti. Digitalizacija je osobito u posljednjih pet do deset godina otvorila
niz novih mogućnosti. Dobar je primjer dijagnostički sustav tvrtke Frauscher FDS. Sustav omogućuje udaljeni pristup za provjeru stanja brojača osovina preko uređaja po izboru. Na taj način FDS podržava prediktivno i preventivno planiranje zadataka održavanja i omogućuje kontinuirani pregled stanja sustava u stvarnome vremenu. Trenutačno razvijamo i cjelovitu platformu temeljenu na tome konceptu. Također, na sajmu InnoTrans 2018. predstavili smo novi sustav, nazvan SENSiS. U tome sustavu senzor kotača na kolosijeku postaje pametni uređaj koji unaprijed procjenjuje podatke na samome kolosijeku prije nego što ih pošalje unutarnjoj opremi preko sustava kabela koji se može postaviti u arhitekturi prstena kako bi se smanjio njihov broj.

Što činite da bi vaši proizvodi ostali konkurentni?

Baza s više od 200 000 senzora kotača instaliranih u više od 100 zemalja služi nam kao centar znanja za stalne inovacije. U bliskome smo kontaktu s našim kupcima i stručnjacima koji se nalaze izravno na tržištima i prikupljamo njihove povratne informacije. U slučaju da se pojave bilo kakve mogućnosti optimizacije, tržištu možemo pružiti bolje rješenje, a to rješenje možemo upotrijebiti i za ostale regije. Osim toga radimo na inovativnim funkcionalnostima četiriju sustava kako bismo ih održali konkurentnima. Na primjer, dostupnost sustava FAdC povećala se upotrebom dviju pametnih funkcionalnosti pod nazivom Supervisors Track Sections STS i Counting Head Control CHC. Jednostavnim riječima, STS uspostavlja virtualni odsjek kolosijeka koji nadjačava fizički u slučaju pogreške koja je identificirana, ali se može otkloniti. CHC omogućuje da se senzor kotača stavi u stanje pripravnosti kako se ne bi bilježio određeni broj nezaobilaznih prolazaka iz drugih izvora koji ne dolaze od vlaka, na primjer, vozila za održavanje. U slučaju da se vlak približi, senzori prelaze u operativni način rada i pouzdano detektiraju svaku osovinu.

Kako vidite hrvatsko tržište željezničkih usluga u budućnosti?

Hrvatska ima prosperitetnu budućnost u pogledu željezničkog razvoja. Kao članica EU-a Hrvatska ima pristup EU-ovim fondovima, što predstavlja potporu u vidu financiranja projekata. Mnogi projekti započeti su u nedavnoj prošlosti, a očekuje se još više projekata.
Zahvaljujući specifičnome geografskom položaju Hrvatske, kroz nju prolaze mnogi međunarodni koridori. Daljnji razvoj željezničke infrastrukture apsolutno je ključan za zemlju i njezinu međunarodnu konkurentnost. Od razvoja željeznice profitirat će cjelokupno
gospodarstvo i svaki hrvatski građanin. Drago nam je da je i EU prepoznao veliku važnost željezničke industrije i da radi na promoviranju daljnjega razvoja. To se odražava na činjenicu da je željeznička industrija dosad dobila najviše sredstava od svih prometnih
segmenata. Tvrtka Frauscher sa svojim sustavima već sudjeluje na nekoliko projekata u Hrvatskoj, na primjer, na projektima Zaprešić – Zabok i Rijeka Brajdica, a aktivni smo i na trenutačno najvećem projektu osiguranja željezničko-cestovnih prijelaza u Hrvatskoj.