Hrvatsko društvo željezničkih inženjera je kao partner s austrijskim uredom za vanjsku trgovinu Advantage Austria organiziralo drugu zajedničku stručnu konferenciju „Zelena željeznica“. Konferencija je održana 28. rujna 2022. u sklopu  Austrijsko-hrvatskoga gospodarskog foruma koji je održan u Hotelu International i počeo je 27. rujna 2022. okruglim stolom na kojemu se razgovaralo o aktualnim izazovima i problematici koja se javlja kod infrastrukturnih projekata javnoga sektora.

Konferencija je započela pozdravnim govorima predsjednika HDŽI-a Gorana Horvata, veleposlanika Republike Austrije u Hrvatskoj Josefa Markusa Wuketicha i Jasne Divić, v.d. ravnateljice Uprave za željezničku infrastrukturu i promet iz MMPI-a.

Nakon pozdravnih govora počeo je blok uvodnih predavanja pod nazivom „Goes Green – održivost željeznice“. Prvi govornik bio je član Uprave HŽ Infrastrukture d.o.o. Darko Barišić, koji je ukratko prikazao planove i perspektive poslovanja HŽ Infrastrukture, a sve u cilju povećanja propusne moći pruga, odnosno povećanja broja dvokolosiječnih pruga te elektrifikacije i modernizacije postojećih kolosijeka. Istaknuo je to da se otprilike 69 posto investicijskoga poslovanja sufinancira preko EU-ovih fondova.

Prof. dr. sc. Frano Barbir, vodeći hrvatski znanstvenik u području primjene vodikove energije, predstavio je potencijal primjene vodika na željeznici te istaknuo kako se budućnost zelene željeznice bazira uz primjenu vodika koji se proizvodi iz obnovljivih izvora energije. Prof. Barbir ukratko se osvrnuo na studiju o korištenju gorivnih članaka i vodika u željezničkom prometu koja sadržava brojne tehničke podatke o proizvodnji vodika, njegovoj distribuciji te pripadajućim regulativama i dozvolama potrebnima za rad takovog sustava. Na kraju izlaganja prikazao je mogućnost primjene hibridnih vlakova na hrvatskim prugama te istaknuo kako je taj vlak konkurentan i opravdan na dionicama koje nisu elektrificirane i koje su dulje od 100 km kao što je to lička pruga.

Vladimir Zivosovski, predstavnik tvrtke Thales, prikazao je važnost primjene suvremenih sustava upravljanja željezničkim prometom. Napomenuo je to kako različitost željezničke signalizacije predstavlja veliki problem i tehničke prepreke kod prolaska vlakova kroz više država i zato je EU razvio zajednički standard čijom bi se primjenom to izbjeglo. Ukratko su prikazane tehničke karakteristike Europskog sustava upravljanja i nadzora vlakova (ETCS) te uspoređene značajke toga sustava razina 1 i 2, s težištem na prednostima i nedostacima. Istaknuto je i dobro iskustvo Austrijskih saveznih željeznica (ÖBB), gdje su se vodili pristupom da se ETCS sustav razine 2 uvede odjednom na svim prugama i time izbjegnu međusobna sučelja između sustava različitih proizvođača, što također predstavlja velik problem pri implementaciji.

Johannes Heinbucher, predstavnik proizvođača teške željezničke mehanizacije Linsinger Maschinenbau GesmbH, prikazao je primjenu vodika u proizvodnji teških željezničkih strojeva. Prikazano je pružno vozilo koje se koristi pri održavanju pruga u tunelima i podzemnim željeznicama. Istaknuta je velika prednost strojeva pogonjenih vodikom jer se time, među ostalim, izbjegava i utjecaj štetnih plinova na radnike koja rade uz pružna vozila.

Bruno Gabud, predstavnik tvrtke Siemens Mobility, napomenuo je to da željeznica treba odigrati važnu ulogu u očuvanju okoliša, a s obzirom na brojne neelektrificirane pruge i nastojanje da se smanji eksploatacija željezničkih vozila na dizelski pogon, hibridni elektrobaterijski vlakovi i oni pogonjeni vodikom nameću se kao  uspješna rješenja. U izlaganju je istaknuto to kako vlakovi na baterijski pogon imaju domet od 80 do 120 km, ovisno o broju baterija, dok vlakovi na vodik imaju domet od 600 do 1600 km. Prikazani su primjena vlaka na vodik na hrvatskim prugama te rezultati izrađene simulacije vožnje vlaka od Zagreba do Splita. Usporedba je rađena na temelju postojećega voznog reda i vlaka koji sada vozi na toj relaciji, a rezultat simulacije pokazao je da je vrijeme vožnje vlaka skraćeno na oko 20 minuta u korist vlaka pogonjenog vodikom.

Ivica Gršković, predstavnik tvrtke Končar-Električna vozila, prikazao je kako to poduzeće prati suvremene trendove u proizvodnji vlakova te predstavio nekoliko vrsta vozila koja se razvijaju i proizvode za HŽ Putnički prijevoz. Na zoran način prikazao je područja i relacije na hrvatskoj željezničkoj mreži gdje će biti moguća eksploatacija baterijskih i elektrobaterijskih vlakova koje razvijaju Končar-Električna vozila.

Nakon edukativnih prezentacija održano je kratko predstavljanje austrijskih poduzeća  specijaliziranih za djelovanje u području željeznica.

Završni dio konferencije bio je rezerviran okrugli stol na temu „Doprinos željeznice zelenoj i digitalnoj tranziciji“. Na okruglome stolu sudjelovali su Marko Kukić iz HŽ Infrastrukture d.o.o., Mario Šimić iz HŽ Putničkog prijevoza d.o.o., Milan Vuković iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Goran Jokić iz tvrtke Rail Cargo Group Austria GmbH te Franz Glanz iz tvrtke Cargo-Center-Graz Betriebsgesellschaft m.b.H. & Co KG. Kroz svoje komentare sudionici su okupljenima prezentirali na koji način institucije i tvrtke iz kojih dolaze doprinose transformaciji željeznice u suvremenu i ekološki najprihvatljiviju vrstu prijevoza.

Na kraju se može zaključiti to kako je druga stručna konferencija koju su organizirali HDŽI i Advantage Austria bila vrlo uspješna, što potvrđuje činjenica da je više od 80 sudionika u dvorani aktivno sudjelovalo tijekom čitavog trajanja konferencije.