U organizaciji Hrvatskoga društva željezničkih inženjera 27. i 28. ožujka 2023. održan je drugi zajednički sastanak svih partnera koji sudjeluju u projektu Green Design for Future. Uz HDŽI u provedbi projekta sudjeluju partneri iz Turske, tvrtka U-Pro Uluslararasi muhendislik musavirlik Ltd Sti te partneri iz Rumunjske, tvrtka I Asro Asociatia de standardizare Din Romania.

Uz razmjenu iskustava u primjeni regulative zaštite okoliša glavni ciljevi toga projekta jesu istražiti čimbenike utjecaja infrastrukturnih prometnih projekata kako bi oni bili realizirani na ekološki prihvatljiv način te identificirati tzv. uska grla za aktivnosti koje treba poduzeti unutar navedenoga okvira, a sve u skladu s europskim 8. Akcijskim planom zaštite okoliša. Krajnji proizvod projekta jest priručnik u kojemu bi se definirale mjere koje je potrebno primjenjivati, a sve na temelju istraženih utjecaja željezničkih infrastrukturnih projekata na zaštitu okoliša, te unutar kojega bi se definirale i analizirale teškoće koje se pojavljuju u prometnome sektoru, a vezane su uz zaštitu okoliša.

Tijekom prvoga dana sastanka evaluirane su do sada provedene aktivnosti, analizirani su rokovi te planirane preostale projektne aktivnosti. Također, najavljena su preostala zaduženja i odgovornosti svih partnera i dodatno je provjeren prethodno izrađen Plan rizika. Tijekom prvoga dana bio je organiziran i posjet Nacionalnome parku Plitvička jezera, čije je područje uključeno u ekološku mrežu Europske unije pod nazivom Natura 2000.

 

 

HDŽI je u projektu imao obavezu prikupiti informacije vezane uz nacionalnu praksu te prikazati postupke prema nacionalnoj legislativi pri provedbi željezničkih infrastrukturnih projekata. Tako je drugi dan sastanka započeo prezentacijom u kojoj su detaljno prikazane faze projektnoga ciklusa, od faza pripreme projektne dokumentacije, preko faze izvođenja do faze uporabe, te su dani okviri unutar kojih se provode postupak izrade studije utjecaja na okoliš i postupak ishođenja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš. U drugome dijelu prezentacije prikazane su sve razvojne mjere zaštite okoliša koje se pojavljuju u pojedinim fazama projekta, dani su pokazatelji te je prikazano na koji se način te iste mjere provode.

 

 

U prezentaciji rumunjskoga partnera ASRO-a prikazani su metodologija i primjena brojnih standarda prema kojima se definiraju rješenja prometnih projekata, a za područje transporta posebno je istaknuta važnost standarda ISO 13.200. U prezentaciji turskoga partnera U Proa prikazani su primjeri zelenih projekata u izgradnji prometnih građevina te njihovi benefiti u ekonomskome i  socijalnome području te u području zaštite okoliša. Spomenuta je sve veća primjena recikliranih materijala. Također, analizom vrsta i oblika prometa uočene su promjene u prometnoj infrastrukturi i prijevozu, kao npr. povećavanje biciklističkog prometa. Istaknuli su svoju dobru praksu u provedbi infrastrukturnih projekata prema kojoj je studija utjecaja na okoliš u svim pripremnim fazama živi dokument sklon promjenama sve do završetka glavnoga projekta. Na taj način izbjegavaju dodatne postupke izmjena i dopuna studijske dokumentacije.

Na kraju je zaključeno to kako su razvoj i provedba zelene infrastrukture izrađeni u cilju uspostave održivih, otpornih i za život ugodnih okoliša te kako se rezultatom toga projekta doprinosi razvoju zelenih željezničkih infrastrukturnih projekata.