Motorni vagon MTW 100 predstavlja pojam u izgradnji i održavanju postrojenja željezničke kontaktne mreže. Otvoreni motorni vagon s podiznim podom i četiri osovine (MTW) tvrtke Plasser & Theurer postoji već tri desetljeća. Ovaj sofisticiran stroj za kontaktnu mrežu jedan je od uspješnih modela koji je prisutan na međunarodnoj željezničkoj sceni. Aktualne verzije pokazuju što se danas može postići u toj izvedbenoj klasi, pa čak i više. Nakon intenzivne faze ispitivanja, u upotrebi se može naći i hibridna verzija s električnim pogonom pod oznakom HTW 100 E³. Nedavno isporučeni MTW 100.216 i HTW 100 E³ predstavljaju afirmiranu tehnologiju koja nudi brojne mogućnosti upotrebe. Trenutačni razvitak tehnologije odražava se izvana, u novome dizajnu kabine, koja uz atraktivni izgled i iznutra ima brojne vrijednosti.

Sigurno radno okružje na svim visinama

foto: Plasser&Theurer

Zahvaljujući pomno osmišljenome rasporedu svih komponenata, vozilo nije potrebno napuštati tijekom rada. Platforma koja je smještena bočno, kao što je, na primjer, izvedeno kod HTW 100 E³ i MTW 100 za  Rhomberg Fahrleitungsbau GmbH, ima širi prolaz između krajeva vozila. Upravo ta značajka je pozitivna za sigurnost radnika koji obavljaju posao i ujedno štedi vrijeme. Ulazna vrata omogućuju izravan prijelaz na transportni vagon koji je pričvršćen sa strane i na kojemu se nalazi dizalica. Učinkovita rasvjeta okoliša na okviru osvjetljava okružje MTW-a bez reflektiranja. Krov kabine, po kojemu je moguće kretanje, sa strane je opremljen sklopivim ogradama, a staza između dviju kabina također je dobro osigurana. Trodijelna podizna radna platforma u sredini vozila omogućuje, ovisno o verziji, istodoban rad na različitim visinama i različitim bočnim udaljenostima od osi kolosijeka, što uvelike utječa na dinamiku radnih operacija. Alternativno je dostupna hidraulična, slobodno pokretljiva podizna radna platforma s još većim radnim polumjerom. I dizalica je obično opremljena radnom košarom, a  pritom su dostupne različite verzije izvedbe: košara može biti smještena na krovu MTW-a 100 ili uz ogradu koju je moguće spuštati. Rukovatelji je alternativno postavljaju na spojeni vagon. Teret dizalice, platforme i košare te opterećenja sustava pritiska kontaktne mreže automatski se bilježe i prate tijekom rada. To je u funkciji sigurnosti zaposlenika i tehnologije te zaštite od preopterećenja. Zbog teške konstrukcije MTW-a 100 i visoke razine stabilnosti obično nije potreban oslonac tijekom rada. Na taj se način štedi vrijeme i osoblje, jer se MTW pritom može i dalje daljinski pokretati. Samo teška opterećenja i daleki dosezi zahtijevaju upotrebu hidrauličnih oslonaca.

Optimizacija održiva u budućnosti

Prvi teški motorni vagon s podiznim podom serije MTW 100.216 dovršen je već 2012. i predstavljen na Međunarodnoj izložbi tehnologije (iaf) 2013. u Münsteru. Stroj se razvijao na provjeren način, u uskoj suradnji s kupcem (Europten). Raspoloživi prostor, veličina, učinak i ekonomičnost potvrdili su koncept vozila s četiri osovine. Iako se serija MTW 100 uspješno koristi kao građevinski stroj za kontaktnu mrežu već oko 30 godina, u trenutačnu verziju ponovno je uloženo mnogo inženjerskog rada i realiziran je velik broj optimizacija. Poboljšanja MTW-a 100.216 (među mnogim drugim aspektima u usporedbi sa starijim serijama) su, među ostalima, dostupnost pogonskoga sustava u okviru koji je u cijelosti niskopodan, hlađenje i sveukupno optimizirana dostupnost usluge. Drugi veliki dizelski motor kao radni pogon više nije potreban, što smanjuje troškove ulaganja i cjelokupni radni vijek stroja kao i troškove održavanja. Umjesto toga mali dizelski motor koji radi snagom od samo 15 do 20 kW stvara dovoljno energije za osnovnu opskrbu vozila na mjestu upotrebe. Također služi za opskrbu u slučaju nužde i hitnog rada radnih agregata te pritom omogućuje visoku razinu sigurnosti kada jer riječ o radu i kvarovima.

Vagon MTW 100 dizajniran je i proizveden u cilju održivosti u budućnosti, a njegova je veličina idealna za najrazličitiju upotrebu. Njegova je pozitivna značajka velika dostupnost zamjenskih dijelova u slučaju popravaka i održavanja.

Drugi MTW 100 za  Rhomberg Fahrleitungsbau GmbH

Drugi MTW 100.216 za Rhomberg Fahrleitungsbau GmbH sa sjedištem u Wiener Neudorfu (Donja Austrija) ponajprije je glavni stroj za izgradnju novih pruga, ali služi i za njihovu obnovu i dogradnju.

foto: Plasser&Theurer

Trodijelna platforma sa stupovima u sredini vozila omogućuje veliku fleksibilnost: velika se platforma može podići do 4,5 m. Dvije manje košare mogu se samostalno produžiti – 3 m u širinu i 2,8 m uvis. To omogućuje postizanje maksimalne radne visine od 9 m iznad gornjega ruba tračnice. Sva tri dijela su spojena i zaključana te čine veliku radnu površinu za postavljanje kontaktne mreže.

Drugi MTW 100 za  Rhomberg Fahrleitungsbau GmbH je naručen u mjesecu studenome 2017., odnosno oko godinu i pol nakon što je tvrtka preuzela prvi teški motorni vagon s podiznim podom. Planirano je da se taj MTW uvrsti uglavnom među vlakove za transferne vožnje. U Švicarsku putuje vučnim vozilom – tako se štedi na ugradnji dodatnoga uređaja za zaštitu vlaka. Posebna značajka koja se ne primjećuje jest oprema sa stražnjim kamerama i ogledalima. Kamere će ionako biti uobičajene u budućnosti, a slika obiju kamera prikazivat će se na zasebnim zaslonima u blizini kuta kabine. Još uvijek je uobičajen zaslon (podijeljeni ekran) na upravljačkome pultu vozača.

Kombinacija potpore sanduka vagona i zaključavanja oprugom u okretnome postolju koristi se prilikom mjerenja beskontaktnim sustavom za mjerenje postrojenja vodiča kontaktne mreže. Mjerni uređaj omogućuje ultrazvučno mjerenje položaja vodiča kontaktne mreže u dvije dimenzije. Pri maksimalnoj brzini od 10 km/h mjeri visinu vodiča kontaktne mreže na udaljenosti od 800 do 4000 mm iznad mjernoga sustava i bočno u rasponu od po 600 mm. Ako se kontaktna mreža podiže za drugu mjernu vožnju zbog utvrđivanja elastičnosti i neravnomjernosti pantografa, to se bilježi i vrednuje točnim vrijednostima. Integrirana kamera snima sliku kontaktne mreže na svakome mjernom mjestu, a postoji i odvojena rasvjeta s radnim reflektorima za noćnu upotrebu. Uzimajući u obzir širinu kolosijeka i temperaturu okoline, moguće je dokazati optimiranu lokaciju kontaktne mreže u skladu s TSI-om i otpornu na trošenje uz poštovanje svih mogućih tolerancija, na primjer, na glavnim prugama svakih dvanaest mjeseci.

MTW 100.216 za društvo s ograničenom odgovornošću Rail Power Systems

Društvo s ograničenom odgovornošću Rail Power Systems GmbH (München, Bavarska) od Plassera & Theurera primit će MTW 100.216 prilagođen planiranome opsegu primjene. Njegova su posebna značajka dozvole i specifikacije koje ne vrijede samo za Njemačku i Švicarsku, već i za Dansku i Švedsku. Prilikom konstruiranja poseban je izazov bio uzeti u obzir opsežne zahtjeve za pojedine zemlje.

foto: Plasser&Theurer

Taj motorni vagon s podiznim podom opremljen je posebno snažnom dizalicom. Prilagodljiva radna košara smještena je na pokretnoj prikolici. U toj izvedbi dizalica s radnom košarom doseže radno područje do otprilike 22,5 m iznad kolosijeka. To je neophodno, na primjer, pri radu na vrhu stupova ili pri visinskome provođenju vodova na kolodvorskim područjima. Uz to je na sredinu vozila postavljena slobodna podizna radna platforma.

Na stroju se nalazi i prostor za druženje s čajnom kuhinjom i odjeljkom za radionice. Tamo su smješteni i postrojenje za pritisak kontaktnog vodiča i glavnoga nosećeg užeta, toranj za mjerenje visine kontaktne mreže i baždarske mjere i sustav za beskontaktno mjerenje kontaktne mreže.

Dizajn i proizvodnja MTW 100 održiva je za budućnost, a njihova je veličina optimalna za najrazličitiju upotrebu. Njegova je pozitivna značajka velika raspoloživost zamjenskih dijelova kod popravaka u sklopu održavanja.