Hrvatsko društvo željezničkih inženjera je strukovna udruga koja se zalaže za afirmaciju željeznice kao ekološki prihvatljivog, energetski učinkovitog, konkurentnog i sigurnoga prometnog sustava. Izdajemo jedini stručni časopis željezničke tematike u Hrvatskoj te licenciramo inženjere za zvanje EURAIL-ING.

Hrvatsko društvo željezničkih inženjera je strukovna udruga koja se zalaže za afirmaciju željeznice kao ekološki prihvatljivog, energetski učinkovitog, konkurentnog i sigurnoga prometnog sustava. Izdajemo jedini stručni časopis željezničke tematike u Hrvatskoj te licenciramo inženjere za zvanje EURAIL-ING.

   

   

U Vinkovcima je 14. travnja 2021. održana konferencija Značaj željeznice u prometnim sustavima regija u organizaciji Hrvatskog društva željezničkih inženjera (HDŽI) i Vukovarsko-srijemske županije.

U uvodnom dijelu konferencije predsjednik HDŽI-a Goran Horvat istaknuo je da su se ulaskom RH u EU otvorile nove mogućnosti vezane uz razvoj željeznice i dodao:

– Cilj nam je danas regionalnoj  zajednici prezentirati modele  pomoću kojih može aktivno sudjelovati u razvoju željezničkog sustava pa možda čak i kupiti vlak te ga koristiti za svoje potrebe. Jednako tako, ovom konferencijom želimo sve dionike upoznati s najnovijim tehnološkim dostignućima vezanim uz željeznički putnički prijevoz s naglaskom na vlakove na alternativne pogone.

Kao pozitivan primjer istaknute su poljske regije koje su sredstvima EU-a kupile vlakove i obnovile lokalne pruge, a prikazan je i prilog o radnom sastanku, koji je u Vukovaru održan u studenom 2019., na kojem su predstavnici Velikopoljske regije uz predstavnike nadležnih ministarstava i HŽ Infrastrukture razgovarali o mogućnostima obnove željezničke infrastrukture, koje uključuju nabavu prijevoznih sredstava.

U nastavku konferencije predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić istaknuo je poboljšanja u željezničkom putničkom prijevozu na području Slavonije i nova ulaganja u vlakove:

  • HŽPP ima 28 novih vlakova, a sva ostala vozila stara su preko 40 godina. Izuzetno je teško s takvim voznim parkom održavati konkurentnost kvalitetnog prijevoza. Master planovi stavljaju željeznicu u prvi plan da bude okosnica javnog prijevoza i da se na posve drugi način organizira lokalni prijevoz u smislu integriranog prijevoza koji bi podigao razinu usluge, ali za to treba vremena. Prošle godine u listopadu uveli smo novi vlak na relaciji Vinkovci – Osijek da pokažemo ovom dijelu Hrvatske nova prijevozna sredstva i koliko se njima bitno podiže kvaliteta prijevoza. Uz to, nastojali smo izravnim linijama bolje povezati Osijek i Zagreb, kao i Slavonski Brod i Osijek. Uz usporedna ulaganja u željezničku infrastrukturu, sukladno Programu Vlade RH i Strategiji prometnog razvoja RH 2017. – 2030., HŽPP nastavlja s ulaganjima u vozni parka, a kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti u suradnji s resornim ministarstvom i Končar – Električnim vozilima nominirali smo nabavu novih baterijskih i elektrobaterijskih vlakova.

U sklopu novoga investicijskog ciklusa HŽPP-a bit će nabavljena 33 elektromotorna niskopodna vlaka koja će u prometu biti tijekom 2021., 2022. i 2023. godine, a do kraja 2024. u prometu bi trebalo biti i 7 novih dizel-motornih vlakova. Do kraja ove godine u prometu će biti sedam novih elektromotornih vlakova.

O Glavnom planu razvoja prometnog sustava funkcionalne regije Istočna Hrvatska govorio je Ivica Perica, direktor tvrtke UmiUM d.o.o. koja je izradila navedeni plan. Ocijenio je poraznim podatak prema kojemu 70 % stanovnika s istoka Slavonije ne koristi vlak kao prijevozno sredstvo i dodao:

– U Master planu smo naveli mjere koje će potencijalno omogućiti lokalnoj zajednici prijave projekata za EU sredstva i nadamo se da smo im pomogli. U Europi postoji laka željeznica, nešto što i mi predlažemo, u kojoj nema spuštanja pod zemlju, već ona vozi po površini.

U ime domaćina konferencije Vukovarsko-srijemske županije župan Božo Galić izjavio je:

  • Osiguranim sredstvima za sljedeće razdoblje preko EU fondova vjerujemo kako će se vratiti stari sjaj Vinkovcima kao željezničkom centru Hrvatske i željezničkom čvorištu teretnih i putničkih vlakova, tako da će uz najviše upotrebljavani putnički pravac Vinkovci – Osijek, Vinkovci biti i čvorište prema Brčkom, Subotici, Beogradu, Zagrebu i Sarajevu, baš kao što je to nekada i bilo.

Tijekom konferencije izlaganja su održali i Ante Macan iz HDŽI-a na temu 2021. godina – Europska godina željeznice, a Goran Koprivnjak iz Razvojne agencije Vukovarsko-srijemske županije predstavio je Transportno-logistički centar Vukovarsko-srijemske županije koji će se na 146 hektara graditi na mjestu nekadašnjega vinkovačkog ranžirnog kolodvora. Ukupna investicija koja ima izvrstan geostrateški položaj vrijedna je 305 milijuna kuna.

U nastavku konferencije Plan provedbe integriranog prijevoza putnika na zagrebačkom području predstavio je Damir Kapuđija iz IPZP-a d.o.o., a više o mogućnostima financiranja putničkih vlakova govorio je Marin Dokoza iz Ernst&Young savjetovanja d.o.o.

U dijelu konferencije koja je bila posvećena izazovima i dostignućima željezničke industrije dr. sc. Krešimir Vidović iz Ericssona Nikole Tesle d.d. održao je predavanje na temu Arhitektura i funkcionalni zahtjevi na suvremene informacijsko komunikacijske sustave u podršci integriranog prijevoza putnika, a o novim tehnologijama koje se koriste u željezničkom prijevozu govorili su Bruno Gabud iz Siemens Mobility koji je predstavio vlakove Siemensa s alternativnim pogonom, i Đurica Mišin iz Alstom Grupe koji je predstavio Alstomove vlakove na vodik koji se koriste u Njemačkoj. Završno izlaganje na temu Vlakovi iz Končara na prugama Hrvatske – danas i sutra održao je Ivica  Gršković iz Končar – Električnih vozila, u sklopu kojega je predstavio i projekt razvoja dva prototipa baterijskih vlakova koji bi u skladu s Nacionalnom planu oporavka i otpornosti trebali u prometu na hrvatskim prugama biti do kraja 2024. godine.

Prezentacije:

2021. godina – Europska godina željeznice Ante Macan, HDŽI
Glavni plan razvoja prometnog sustava funkcionalne regije Istočna Hrvatska – Ivica Perica, UMiUM d.o.o.
Transportno-logistički centar Vukovarsko-srijemske županijeGoran Koprivnjak, Razvojna agencija VSŽ
Plan provedbe IPP-a na zagrebačkom području Damir Kapuđija, IPZP d.o.o.
Mogućnosti financiranja putničkih vlakova   Marin Dokoza, Ernst&Young  Savjetovanje d.o.o.
Arhitektura i funkcionalni zahtjevi na suvremene informacijsko komunikacijske sustave u podršci integriranog prijevoza putnika dr.sc. Krešimir Vidović, Ericsson Nikola Tesla d.d.
Siemens vlakovi s alternativnim pogonom Bruno Gabud, Siemens Mobility Austria GmbH
Zelena mobilnost – Alstom “Emission free” regionalni vlakovi za ne-elektrificirane pruge  – Đurica Mišin, Alstom Transportation
Vlakovi iz Končara na prugama Hrvatske, danas i sutra Ivica Gršković, Končar – Električna vozila d.d.

Galerija fotografija: